این بلاگ اول در ایرانوایر پست شد.

در بوداپست بسیاری از مجتمع های مسکونی واحد های کوچکی دارند که فقط از یک اتاق، آشپزخانه و دست شویی تشکیل شده. در مجتمعی که در آن زندگی می کنم تعدادی از این واحدها خانه ی مردان مجرد مسنی است که سالهاست بازنشسته شده اند. دو نفر از آنها را تقریباً هر روز می بینم که برای کشیدن سیگار بیرون می آیند.

هفته پیش فهمیدم پیرمرد دیگری هم هست که سه چهار در بیشتر با هم فاصله نداریم اما در چند ماهی که اینجا بوده ام هرگز او را ندیده بودم. اهمیتی نداشت تا اینکه شنیدم گفته است در گروه رقص بوده و به دعوت فرح پهلوی به ایران سفر کرده. جداً؟ کنجکاو شدم. 

نامش یوزف کِرن Jozsef Kern است و ۸۱ سال دارد. در دهه های ۱۹۶۰ و ۷۰ همراه با گروه رقص فولکلوریک بوداپست Budapest Ensemble به بیشتر از ۳۰ کشور سفر کرده، از جمله ایران. می گوید وقتی شاه و فرح در ۱۹۶۶ برای دیداری رسمی به مجارستان آمدند، یک شب به افتخار آنها رقصیدند. فرح که خیلی خوشش آمده بود آنها را به ایران دعوت کرد و حدود یک ماه و نیم هر شب در هتل هیلتون برنامه اجرا کردند.

این در زمانی بود که مجارستان یکی از اقمار مهم شوروی بود و ایران یکی از مهمترین متحدان آمریکا در خاورمیانه. در حاشیه جنگ سرد تلاشهایی برای برقراری ارتباط های کوچک فرهنگی و اقتصادی بین این دو قطب صورت می گرفت که سفر رقاصان مجاری به ایران نمونه ای از آنها بود.

سمیرا سینایی با یوزف کِرن گفتگویی انجام داد که می توانید اینجا ببینید:

(متاسفانه آلبوم عکس سفربه ایران چند سال پیش در اثر آتش سوزی از بین رفت)