سیاوش کسرایی شاعر و نویسنده مشهور ایرانی‌ در سال ۱۳۲۷ به حزب توده ایران پیوست و سال‌های زیادی را در رهبری حزب از جمله هیئت سیاسی و کمیته مرکزی به سر برد. در سال ۱۳۶۷ از هیات سیاسی و در سال ۱۳۶۹ از کمیته مرکزی استعفا کرد. به روایتی، کسرایی در سال ۱۳۷۴ آخرین شعر خود را به نام مهره سرخ در اعتراض علنی به سیاست‌های حزب توده ایران سرود. لینک.

 

در پاسخ به سوال بالا، هیچ کدام از اعضا و کادرهای قبلی‌ و فعلی‌ و از جمله منشعبین و یا اخراجی‌های حزب هرگز لب به سخن نگشودند. در مصاحبه بالا، بی‌بی کسرایی، دختر سیاوش، برای اولین بار مطالبی را عنوان کرد که حاکی‌ از عصیان این عضو سابق و وفادار بر علیه سیاست‌های حزب و اتحاد شوروی بود.

هیچ کدام از شاخه‌های متعدد و متلاشی شده حزب توده ایران از این مصاحبه استقبال نکردند. سیاوش کسرایی به گفته دخترش در سال‌های آخر ده ۸۰ به محمد رضا شجریان از حقایق جامعه شوروی و حزب توده شکوه کرد و حتی از کاربرد ناسزا اجتناب نکرد. تکان دهنده‌ترین مطلب را می‌توان در بخش مصاحبه با شجریان در ویدیو دید.

حزبی‌ها کماکان کسرایی را شاعر توده‌ی می‌نامند. لاپوشانی و پنهان کردن نامه‌های وی به حزب فقط حاکی‌ از سیاست‌های سرکوب گرایانه دارد. در کشاکش زندگی‌ محنت بار پدر در شوروی و سپس در اروپا، خانم بی‌بی کسرایی سر انجام به ایالت متحده مهاجرت کرد و در دانشگاه هاروارد مدرک MBA کسب کرد.