بی بی سی:

حسن روحانی رئیس جمهور ایران و ترزا می نخست وزیر بریتانیا امروز بعدازظهر تلفنی گفتگو و هر دو بر حفظ برجام تاکید کردند.

به گفته سخنگوی دفتر نخست وزیر بریتانیا، خانم می در این مکالمه تاکید کرده که بریتانیا و شرکای اروپایی‌اش "با جدیت" به حفظ برجام "متعهد" هستند و از اینکه حسن روحانی اعلام کرده ایران به برجام پایبند خواهد ماند قدردانی کرده است.

خانم می همچنین گفته که حفظ برجام به نفع امنیت ملی هم ایران هم بریتانیا است.

به گفته سخنگوی دفتر نخست وزیر بریتانیا، خانم می همچنین "به روشنی حمله موشکی ایران را به نیروهای اسرائیلی محکوم کرده" و از ایران خواسته از حملات این‌چنینی خودداری کند. خانم می به آقای روحانی گفت که برای حفظ صلح و امنیت در منطقه پرهیز از چنین تحریکاتی اهمیت دارد.

نخست وزیر بریتانیا همچنین به دوتابعیتی‌های که در ایران زندانی هستند اشاره کرد و خواستار آزاد شدن این افراد به دلایل انسان‌دوستانه شد.

سایت رئیس جمهور ایران نوشته آقای روحانی در این مکالمه از کشورهای اروپایی تقدیر کرده که از رئیس جمهور آمریکا حمایت نکردند و به خانم می گفته: "جمهوری اسلامی ایران با پایبندی به برجام، تامین منافع ملی خود را دنبال می‌کند، گرچه متاسفانه طرف‌های مقابل در اجرای تعهدات خود، عملکرد رضایت‌بخشی نداشته‌اند."

به نوشته این سایت، آقای روحانی به خانم می گفته که اروپا زمان "محدودی" دارد تا مسائلی مثل "نفت، گاز، پتروشیمی و روابط بانکی و سرمایه‌گذاری" را روشن کند.

خبرگزاری مجلس ایران از عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران نقل کرده که کشورهای اروپایی بین "۴۵ تا شصت" روز برای حفظ منافع ایران و جبران زیان خروج آمریکا از برجام وقت دارند.

به گزارش سایت رئیس جمهور ایران، خانم می به آقای روحانی گفته که در نشست روز سه‌شنبه، کشورهای اروپایی "بسته‌ای از پیشنهادات برای حفظ برجام" را آماده کرده‌اند.

برو به آدرس