دویچه وله:

سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه (اول ماه مه/ ۱۱ اردیبهشت) در بیانیه‌ای اعلام کرد که "هیچ مدرک معتبری" که تلاش ایران برای دست‌یابی به سلاح اتمی پس از سال ۲۰۰۹ را تائید کند در اختیار این نهاد نیست.

در این بیانیه به گزارش یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس استناد شده که چند ماه پس از نهایی شدن توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی و در آستانه اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) منتشر شد.

مدیرکل آژانس در این گزارش خاطر نشان کرده که تا سال ۲۰۰۳ تشکیلاتی در ایران برای هماهنگی فعالیت‌های مرتبط با یک "وسیله انفجاری اتمی" وجود داشته اما "شواهد معتبری" برای ادامه این فعالیت‌های پس از سال ۲۰۰۹ در دست نیست.

در بیانیه آژانس به طور مستقیم به سخنان روز گذشته نخست وزیر اسرائیل اشاره نشده، اما محتوای آن ادعاهای بنیامین نتانیاهو درباره وجود اسنادی مبنی بر خلاف‌گویی ایران درباره ماهیت واقعی برنامه‌های هسته‌ای این کشور را رد می‌کند.

نتانیاهو در برنامه‌ای که در وزارت دفاع اسرائیل اجرا و به طور مستقیم از تلویزیون پخش شد ادعا کرد که این کشور به "اطلاعات تازه و شواهدی مشتندی" دست یافته که اثبات می‌کند ایران برنامه گسترده تحقیقاتی برای ساخت بمب اتمی در آینده را مخفیانه حفظ کرده است.

نخست‌وزیر اسرائیل با نشان دادن تعدادی زیادی پوشه و سی‌دی به خبرنگاران حاضر در این برنامه، مدعی شد که دستگاه امنیتی این کشور در عملیاتی محرمانه به ۵۵ هزار صفحه و ۵۵ هزار فایل دیجیتال حاوی اطلاعات برنامه هسته‌ای ایران دست یافته است.

آژانس و اسناد ادعایی اسرائیل

آژانس بین‌الملی انرژی اتمی بدون اشاره مستقیم به اظهارات نتانیاهو ابراز آمادگی کرده هر گونه سند و مدرک جدید درباره فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی را بررسی کند.

برو به آدرس