دویچه وله:

پس از آنکه اسرائیل ایران را متهم به دروغگویی درباره برنامه اتمی‌اش کرد، هایکو ماس وزیر خارجه آلمان خواهان آن شد که اسرائيل اسناد مورد ادعایش را در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دهد.

بنیامین نتانیاهو روز دوشنبه ۳۰ آوریل (۱۰ اردیبهشت) در برابر دوربین تلویزیون اسرائيل از مدارک و اسنادی پرده‌برداری کرد که به گفته او ثابت می‌کنند ایران درباره برنامه اتمی‌اش "دروغ" گفته است.

وزیر خارجه آلمان روز چهارشنبه ۲ مه (۱۲ اردیبهشت) به روزنامه بیلد گفته است اسرائيل باید فورا مدارک مورد ادعایش را در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دهد زیرا تنها این نهاد می‌تواند مشخص کند که آیا واقعا ایران خلاف تعهداتش در برجام عمل کرده است یا نه.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در راستای وظایفی که بر اساس معاهده با ایران بر عهده دارد، به طور مرتب پایبندی ایران به توافق اتمی را بررسی می‌کند. در آخرین گزارش آژانس هیچ هشداری در این باره وجود نداشت که ایران پس از سال ۲۰۰۹ در تلاش برای ساخت سلاح اتمی بوده است.

وزیر خارجه آلمان گفته است: «درست به این دلیل که ما نمی‌توانیم اجازه دهیم ایران به سلاح اتمی دست پیدا کند باید به مکانیسم کنترل توافق اتمی توسل جوییم و آن را حفظ کنیم.»

ماس تاکید کرده که امنیت اسرائيل در کانون سیاست خارجی کشورش است و می‌گوید  "به همین دلیل ما باید اطلاعات اسرائیل را حتما مورد بررسی قرار دهیم".

برو به آدرس