دویچه‌وله:

مطابق بخش‌نامه بانک مرکزی از ۱۱ شهریور بانک‌ها اجازه ندارند به سپرده‌های جدید بیش از ۱۵ درصد سود بپردازند. شماری از بانک‌ها تا آخرین لحظه مهلت تعیین شده، برای جذب بیشتر سپرده‌ها وارد رقابتی شدید شدند.

تلاش بانک‌ها برای جذب بیشتر منابع و تمایل شهروندان برای دریافت بیشترین سود بانکی ممکن، نه جدید است نه عجیب، اما اتفاقی که ‌پجشنبه شب (نهم شهریور) در تهران و برخی کلان‌شهرهای ایران رخ داد بسیار کم‌نظیر بود؛ صف طولانی سپرده‌گذاران جلوی برخی بانک‌ها و اضافه‌کاری کارمندان بانک تا پاسی از شب.

علت این اتفاق نادر جدی شدن اجرای دستورالعمل شورای پول و اعتبار درباره محدود شدن سقف سود سپرده‌های بانکی است که یک سال پیش به تصویب رسید و با ترفندهای مختلف از سوی بانک‌ها نادیده گرفته می‌شد. با تشکیل دولت دوازدهم، بانک مرکزی با صور بخش‌نامه‌ای اعلام کرد که تمام بانک‌ها موظف‌اند از بامداد شنبه، ۱۱ شهریور این مصوبه را دقیقا اجرا کنند.

بر اساس دستورالعمل شورای پول و اعتبار و بخش‌نامه بانک مرکزی، باید حداکثر سود سپرده‌های بانکی بلندمدت یک‌ساله ۱۵ درصد و کوتاه مدت ده درصد باشد. ضرب‌الاجل اجرای این مصوبه باعث رفتار غیرمنتظره بانک‌ها و شهروندان در شامگاه سه روز منتهی به پنج‌شنبه بوده است.

اوج بداخلاقی در نظام بانکی

خبرگزاری مهر در گزارشی که جمعه منتشر شد نوشت، در حدود ده روزی که از صدور بخش‌نامه بانک مرکزی گذشت "بدترین صحنه‌ها در سریال کاهش نرخ سود بانکی کلید خورد و متاسفانه نظام بانکی این بار هم از این آزمون سخت، سربلند بیرون نیامد". این خبرگزاری افزود: «روز گذشته اما، بسیاری از بانک‌ها بداخلاقی در نظام بانکی را به اوج رساندند.»

برو به آدرس