رادیو فردا:

بر اساس آمار بانک جهانی، سهم زنان از مجلس شورای اسلامی در ایران تنها ۳ درصد است. از مجموع ۲۸۸ نماینده مجلس نهم تنها ۹ نفر از آنها زن هستند.

در سند توسعه هزاره که در سال ۲۰۰۰، پانزده سال پیش در سازمان ملل بر سر آن توافق شد و ایران هم آن را امضا کرده قرار بوده تا پایان سال جاری میلادی هشت هدف تأمین شود.

یکی از این اهداف گسترش و ترویج  برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان است، و یکی از مواردی که در گسترش برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان به آن اشاره شده، سهم زنان در پارلمان کشورهاست که در این سند ذکر شده تا پایان سال جاری میلادی باید به ۳۰ درصد برسد.

بر اساس آمار سازمان ملل متوسط سهم زنان در پارلمان‌های ملی در جهان نسبت به ۲۰ سال پیش دو برابر افزایش داشته، اما هنوز در مقابل ۵ مرد یک زن نماینده پارلمان وجود دارد.

مقایسه دوره‌های مختلف مجلس شورای اسلامی

در سه دوره ابتدایی مجلس شورای اسلامی هر بار چهار زن از حوزه انتخابیه تهران وارد مجلس شده‌اند.

در مجلس چهارم نمایندگان زن به ۹ نفر افزایش یافتند. مجلس پنجم بیشترین تعداد نمایندگان زن را تاکنون داشته. ۱۴ نماینده از تهران، دو نماینده از اصفهان، دو نماینده از مشهد، یک نماینده از ارومیه، یک نماینده از همدان و یک نماینده از لار سهم زنان از مجلس پنجم بوده.

مجلس ششم و هفتم هر دو ۱۳ نماینده زن داشتند. مجلس هشتم این تعداد به ۸ نفر کاهش یافت و سرانجام سهم زنان از مجلس نهم ۹ نماینده بود.

برو به آدرس