دویچه‌وله:

نصرت کریمی با کارگردانی دو فیلم "درشکه‌چی" و ‌"محلل" نقش مهمی در پیشرفت سینمای اجتماعی ایران ایفا کرد. این هنرمند توانا این روزها نود ساله می‌شود.

نصرت کریمی

نصرت کریمی

نصرت کریمی از سینماگران مهم پیش از انقلاب سال ۱۳۵۷ شناخته می‌شود. او در سال ۱۳۵۰ با ارائه دو فیلم "درشکه‌چی" و "محلل" به شکوفایی سینمای اجتماعی ایران یاری رساند.

نصرت کریمی در سال ۱۳۰۳ در تهران متولد شد. کار هنری را در جوانی با پیوستن به گروه عبدالحسین نوشین آغاز کرد. در دهه ۱۳۲۰ نوشین با تشکیل یک اکیپ تئاتری با شرکت جوانان بااستعداد و اجرای نمایش در تئاترهای فردوسی و سعدی، می‌کوشید برای تئاتر مدرن ایران پایه‌هایی استوار بسازد. کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ به این تلاش‌ها پایان داد.

نصرت کریمی که به عنوان گریمور و بازیگر با گروه نوشین همکاری داشت و دین خود را به "استاد" در کتابی در بزرگداشت او ثبت کرده است، در سال ۱۳۳۱ برای تحصیل در رشته سینما به اروپا رفت. او پس از چند سال آموزش و تجربه‌اندوزی در ایتالیا و چکسلواکی (سابق) به سال ۱۳۴۳ به ایران برگشت.

کریمی در عرصه‌ها و رشته‌های گوناگون، از نویسندگی و بازیگری و طراحی و گریم برای سینما و تئاتر، تولید فیلم‌های انیمیشن و نمایش‌های عروسکی کارهای زیادی ارائه داده است. پس از انقلاب، که به خاطر پیشینه و رفتار "غیر اسلامی" از فعالیت هنری باز ماند، به تدریس روی آورد و به کارهایی "متفرقه" مانند پیکرتراشی و پرورش گل پرداخت، که همچنان با ذوق هنری او نزدیکی دارند.

کریمی در هر رشته‌ای کار کرده، هم ذوق و قریحه‌ای بالا نشان داده و هم دانش و الزامات فنی هر هنر را به صورت ماهرانه و تخصصی به اجرا در آورده است. در برخی از رشته‌ها مانند فیلم‌های عروسکی و نقاشی متحرک (انیمیشن یا کارتون) یکی از بارزترین‌ها بوده است؛ اما اهمیت او پیش از هر چیز به خاطر دو فیلم سینمایی اوست.

برو به آدرس