پیشتر در نوشته ای متن  حکم "قاضی" میرعباسی علیه کارگردان پُر آوازۀ ایران، جعفر پناهی تقدیم شده بود:

"بدلیل اقدام علیه امنیت کشور از طریق اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت عمومی و فعالیت تبلیغی علیه نظام، شش سال حبس تعزیری، بیست سال محرومیت از ساخت و کارگردانی هر نوع فیلم و نوشتن فیلمنامه و هر نوع مصاحبه با رسانه های نوشتاری، شنیداری و دیداری داخلی و خارجی. ممنوعیت خروج از کشور جز برای سفر حج یا درمان ضروری با شرط سپردن وثیقه."

بالا بخشی از نوشته ای است که پنج سال پیش تقدیم شد. جعفر پناهی که بدلیل ممنوعیت خروج از کشور تبعیدی ایران است نتوانست برای دریافت جایزۀ جشنوارۀ کن به آنجا سفر کند.

-----------------------------------------

وقتیکه عباس کیارستمی پس از دریافت جایزه نخل طلا (Palme d'Or)  به ایران بازگشت، در فرودگاه تهران مأموران به او هشدار میدهند که از در پشتی فرودگاه خارج شود چون مردم (نام مستعار همدستان خودشان) برای کتک زدن او در بیرون تجمع کرده اند.

کیارستمی گفت:

"وقتی نخل طلا گرفتم کسی به من تبریک نگفت. حتی زمانی که وارد فرودگاه شدم، پاسپورتم را که مهر کردند گفتند از در پشتی برو، عده‌ای جمع شده‌اند و قصد دارند کتکت بزنند."

یادمان باشد اکنون که فاشیست های اسلامیست "اصلاح طلب" و غیره ادا اطوار دوست داشتن کیارستمی را در می آورند، همان وحوشی هستند که هم دنبال کتک زدن او بودند و هم اجازه نمایش فیلمهای او را در کشور خودش نمیدادند.

بالا بریده هایی از دو بلاگ (اینجا و اینجا) در بارۀ پناهی و کیارستمی است که پیشتر تقدیم شد. دیروز جعفر پناهی در کنار تعداد انگشت شماری دیگر در فرودگاه تهران به استقبال هنرپیشگان بازگشته از جشنوارۀ کن رفتند که در آنجا در فقدان حضور او جایزۀ جشنواره را  به نیابتش دریافت کردند و دخترش هم پیام او را که شامل یادی از شادروان کیارستمی بود قرائت کرد (ویدیو ).

روزی خواهد رسید که پس از رهایی از نکبت فاشیسم دینی،  قدر هنرمندان مردمی ایران آنگونه که شایسته و بایسته است دانسته شود، تا آنزمان، جعفر پناهی، ایران پناهت.

تنها راه رهایی، تلاش بی امان برای سرنگونی کلیت حاکمیت اصلاح ناپذیر فاشیست ها میباشد. تحریم های کمر شکن و کپی برداری از مُدل رهایی بخش در آفریقای جنوبی و برمه نقشه راه است.

 

دور نیست، رهایی اصلاً دور نیست.

"تنها حقیقت است که رهایی میبخشد"

 

تبریک

عکس بالا؛  اشک ژولیت بینوش، هنرپیشۀ مشهور فرانسه،  برای وضع و حال وخیم  جعفر پناهی وقتی که در اسارتگاه اوین اعتصاب غذا کرده بود.