damavand.news:

در روزهای گذشته ماجرای خاکسپاری دو شهید گمنام جنگ ایران و عراق در مجموعه تاریخی پاسارگاد خبرساز شد.
هفته نخست اسفندماه خبری در مورد اجرایی شدن ساخت آرامگاه شهدای گمنام در حریم مجموعه جهانی پاسارگاد منتشر شد. با انتشار این خبر اعتراض‌هایی از سوی فعالان میراث فرهنگی صورت گرفت.
عده‌ای نه تنها ساختن آرامگاه شهدا در محوطه اثری تاریخی که ثبت جهانی شده را خلاف قوانین و ضوابط میراث فرهنگی می‌دانستند بلکه این اقدام را نوعی بی‌حرمتی به شهدا ارزیابی می‌کردند.
در حالی که شورای شهر و شهرداری شهر پاسارگاد در حال ساخت آرامگاه در محوطه پاسارگاد بودند، زهرا احمدی‌پور، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، گفته بود: «اقدامات لازم برای پیشگیری از وقوع این اشتباه و بی‌حرمتی به شهدا انجام‌شده و در حال پیگیری است.» او معتقد بود شهدا باید در جایی مناسب و نه در حریم یک محوطه تاریخی به خاک سپرده شوند.
پس از چند روز اعلام نظر موافقان و مخالفان درنهایت فشار فعالان و برخی مدیران میراث فرهنگی کارساز شد و خاکسپاری شهدا در محوطه مجموعه تاریخی پاسارگاد لغو شد. این دو شهید، روز پنجشنبه، ۱۲ اسفندماه، در بوستان شهدای گمنام که در نزدیکی سعادت شهر، مرکز شهرستان پاسارگاد، قرار دارد، در کنار پیکر چند شهید دیگر به خاک سپرده شدند.
با توجه به این که پاسارگاد به عنوان یکی از میراث فرهنگی جهانی در یونسکو ثبت شده این نگرانی وجود داشت، که با دفن سربازان گمنام در محوطه آن، این اثر تاریخی از فهرست یونسکو حذف شود.
دماوند درباره خاکسپاری شهدای گمنام جنگ در حریم مجموعه پاسارگاد با مازیار کاظمی، کارشناس ارشد میراث فرهنگی و مدیر سابق مجموعه تخت جمشید گفتگویی اختصاصی انجام داده است که در ادامه می‌خوانید....

 

برو به آدرس