damavand.news:

سکار بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان ۲۰۱۷ به کارگردان نام‌ آشنای سینمای ایران اصغر فرهادی اهدا شد. علت انتخاب فیلم فروشنده چه مخالفت با سیاست‌های افراطی و نژادپرستانه جدید دولت دونالد ترامپ باشد و چه قابلیت‌های این فیلم برای من در این یادداشت اهمیت ندارد. نام فرهادی با دریافت دومین اسکار در تاریخ سینمای جهان ثبت شد و قابل احترام است. در این یادداشت تاثیرات اهدای این جایزه، در این برهه زمانی در فرهنگ و جامعه ایران محوریت است. هرچند ساده‌انگاریست اگر برگزاری فستیوال‌های سینمایی و هنری بزرگ جهان را بدون سیاست و آیندهنگری توسط برگزارکنندگان مدنظر بگیریم. اما باز به این موضوع هم اهمیتی نمی‌دهم. وجه تشابه فستیوال‌های بزرگ جهان هنر و سیاست فقط گردش پول و اقتصاد است. هر دو به پول و درآمدزایی اهمیت می‌دهند.
موضوعی که در این یادداشت به آن اشاره می‌کنم، تاثیر منفی این جایزه بر جامعه ایران است.
در حال حاضر ما از لحاظ فرهنگی، جامعه‌ فقیر و ناتوانی داریم. شهیدپروی، بخشیدن استعداد تقدس به هر اتفاق، عدم وجود فرهنگ نقد و خودبزرگ‌پنداری فرهنگی نمونه‌هایی از این فقر است.
وزیر امور خارجه ایران، محمدجواد ظریف در یادداشتی که با عنوان «حرف فرهادی، سخن ما است» منتشر شده به تاریخ نهم اسفند‌ماه سال جاری در روزنامه ایران، نوشته است: «اصغر فرهادی، فیلمساز شناخته شده کشورمان با ساخت آثار قابل تأمل در چارچوب مقررات رسمی کشور، نقشی انکارناپذیر در درخشش نام ایران در جهان داشته است. تصمیم او و سرکار خانم ترانه علیدوستی برای عدم حضور در مراسم اسکار امسال و نشان دادن اعتراض‌شان به دولتمردان امریکا سبب شد تا اثرِ رفتار افراطیون امریکایی برای بسیاری از هنرمندان و دیگر ملت‌ها روشن شود. دو هنرمندی که در ایران مشغول فعالیت هستند و به شکلی دیگر سخن ملت ما را که صلح، شرافت و غیرت ملی است منعکس کردند».
وزیر امور خارجه ایران، پیش از برگزاری مراسم جایزه اسکار این یادداشت را نوشته است. در بخشی از یادداشت کلید‌واژه‌ای وجود دارد که واقعیت غیر سینمایی و غیر تکنیکی فیلم‌های فرهادی را بیان می‌کند و آن رعایت چارچوب مقررات رسمی کشور ایران هنگام تهیه و ساخت فیلم، توسط اصغر فرهادی است. از گفته محمد جواد ظریف علاوه بر پیامی که بار سیاسی برای دولت دونالد ترامپ دارد، می‌توان این برداشت را هم کرد که حرف فرهادی سخن حکومتی است که سانسور، مذهب، عدم حقوق برابر افراد در جامعه و نابرابری‌های جنسی را در محوریت سیاست‌های فرهنگی خود دارد.
به باور من بعد از دریافت این جایزه به دو دلیل باید ترسید:
یک، خط فکری دو بازیگر اصلی این فیلم یعنی شهاب حسینی و خانم ترانه علیدوستی
دو، ترویج تفکر اشتباه خلق هنر در جامعه‌ای سانسور زده.
اصغر فرهادی و بازیگران فیلم‌های او به واسطه دریافت دو جایزه اسکار این کارگردان، مصونیتی از هرگونه نقد را پیدا خواهند کرد. اما این مصونیت برای من اهمیتی ندارد. گرفتن دو جایزه اسکار نشان از موفقیت یک کارگردان در سینمای جهان...

برو به آدرس