آنچه باید دید
http://www.youtube.com/watch?v=uA1ar28VU78
آنچه باید گفت
١ - اسما اسد (متولد ۱۱ اوت ۱۹۷۵) بانوی اول سوریه و همسر بشار اسد رئیس جمهور کنونی سوریه است. در لندن ، اسما در خانواده ای سنی مذهب اهل حمص بدنیا آمد. پدرش ، پزشک متخصص قلب و مادرش ، از کارمندان عالی رتبه سفارت سوریه در لندن بود. او در خانواده ای مرفه بزرگ شد. در دانشگاه کینگز کالج لندن در رشته های کامپیوتر ، سرمایه گذاری بانکی با تخصص سرمایه گذاری در دارو بیوتکنولژیک ، و بانکداری بین‌المللی تحصیل کرد و به عنوان نماینده ی دویچه بانک در لندن و سپس در کمپانی جی‌پی مورگان چیس مشغول به کار شد.
در زمان تحصیل بشار در لندن ، اسما و بشار  با یکدیگر آشنا شدند.  پدر اسما به بشار کمک کرد که در رشته چشم پزشکی ادامه تحصیل دهد. در سال ۱۹۹۶ آشنایی اسما و بشار جدی تر شد و اسما مرتب از محل کارش غیبت می کرد و در نهایت استعفا داد و در ۱۷ ژوئیه ۲۰۰۰ به حافظ اسد پدر بشار معرفی شد و در همان سال ازدواج کردند. خواندن صیغه ی عقد توسط حافظ اسد بود. اعلام رسمی این ازدواج در ژانویه ۲۰۰۱ صورت گرفت و هیچ عکسی از مراسم ازدواج در روزنامه ها به چاپ نرسید. اسما و بشار صاحب سه فرزند هستند: حافظ (متولد ۲۰۰۱) ، زین (متولد ۲۰۰۳) و کریم (متولد ۲۰۰۴).
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D8%B3%D9%85%D8%A7_%D8%A7%D8%B3%D8%AF
٢ - اسما اسد از آنهاست که سرش به باد برود آخرین مد لباس و کیف و کفش و آرایش مدرن مویش فراموش نمی شود! حتی زمانی که همین روز‌ها با همسر به غایت گرفتار خود در میدانی در پایتخت در «تظاهرات خودجوش حامیان» شوهرش شرکت کرد و در چنبره ای بزرگ از محافظان ناپیدا ایستاده بود یادش نرفته بود که آخرین کلاه و لباس های راحت آلامد ورزشی داشته باشد و مانند مانکن ها برای دوربین ها ژست بگیرد! زنی که زندگیش سراسر نمایش است و خودش هنرپیشه ای تمام‌عیار که به عنوان زنی ساده و حرف گوش کن اما مدرن و غربی در یازده ماه اخیر در پردۀ جدیدی از نمایش زندگی خود و شوهرش به خوبی ایفای نقش کرده است، تو گوئی که زندگیشان و زندگی مردم و کشورشان دستخوش هیچ تغییری نشده است، این زن بزرگ شدۀ اروپا اکنون در برابر دوربین ها در کنار شوهر «وفادار» و «خانواده دوست» خود می نشیند و با فرزندان خردسالش بازی می کند یا در کنار همسر «سخت کوش» حتی در روزهائی در برخی از نقاط مرفه پایتخت در جائی که تنها شماری از عکاسان دستچین شدۀ وفادار به دستگاه‌های امنیتی حضور دارند دوچرخه سواری می کند تا نشان دهد که «همه چیز آرام است» و البته «شما شهروندان گرامی نیز باید آرام باشید و در سایۀ حکومت من و شوهرم موظف هستید که احساس خوشبختی کنید، پس چه مرگتان است و چرا شلوغش کرده‌اید؟»
http://club.technolife.ir/my/user/4709/blog/43738/
٣ - اسما اسد به عنوان بانوی اول سوریه سرمنشأ طرح هایی برای توسعه روستایی و نیز عامل برگزاری تعدادی از رویدادهای فرهنگی سوریه بود. وی که از ابتدا تلاش داشت خود را از آداب و رسوم دیپلماتیک دور نگه دارد یکبار از سوی نشریه مد فرانسوی به عنوان یکی از شیک پوش ترین زنان سیاستمدار جهان، حتی بالاتر از کارلا برونی، همسر رئیس جمهور پیشین فرانسه و میشل اوباما، همسر رئیس جمهور آمریکا، انتخاب کرد.
http://fararu.com/fa/news/116836/%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1-%D9%87%D9%85%D8%B3%D8%B1-%D8%A8%D8%B4%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AF-%DA%A9%DB%8C%D8%B3%D8%AA
٤ - زمانی که چند صباحی پس از آغاز بحران سوریه روزنامۀ دیلی تلگراف چاپ لندن خبر داد که اسماء اسد و سه فرزندش با استفاده از تابعیت انگلیسی اسماء به بریتانیا بازگشته و در یکی از مجلل‌ترین نقاط اطراف لندن در خانه ای مجلل زندگی می‌کنند آتش خشم مخالفان و نیز شماری از مردم بریتانیا به ویژه از این که دولت لندن با این امر موافقت کرده است بالا گرفت، در همین چند هفته ای که اسماء ناپدید شده بود موج شایعات سوریه را در برگرفته بود که اسماء به خاطر اصرار و لجاجت خود در برگشت به لندن شهری که بیشتر سال های عمر خود را در رستوران ها، باشگاه ها و محله های اعیان نشین آن سپری کرده است موجب شده است که بشار و نیز برادر بشار “ماهر” که فرمانده نیروهای ویژه امنیتی است از اسماء خشمگین شوند، بر اساس این شایعات بشار و اسماء با یکدیگر قهر کرده‌ بودند، منابعی به دیلی تلگراف گفته بودند که اسماء نمی خواهد که بلای لیلی طرابلسی زن زین العابدین بن علی و سوزان مبارک همسر حسنی مبارک یا دو زن قذافی بر سرش بیاید و لذا از قوۀ قضائیۀ بریتانیا نیز خواسته است که به او به عنوان یک شهروند انگلیسی امکان دهد که قیمومیت سه فرزندش را بر عهده گیرد و آنها را از کشوری بحران زده که ممکن است جانشان در خطر باشد نجات دهد.
اما سرانجام اسماء ناچار به ترک بریتانیا و بازگشت به سوریه شد و سپس حکومت سوریه مدعی شد که او هرگز به بریتانیا نرفته است!
اپوزیسیون سوریه هم اکنون اسماء اسد را مورد انتقادهای شدیدتری قرار می دهد آنها سخنان سال های قبل اسماء را در حالی که از جنایات اسرائیل علیه فلسطین سخن می گفت و از شهری به شهر دیگر می رفت و احساسات عربی را علیه اسرائیل تحریک می کرد در اینترنت پخش می کنند. در آن سخنرانی ها اسماء الاسد مرتب می گفت: «می دانید که من بانکدار تحصیل کردۀ غرب هستم، برای من عدد و رقم بسیار مهم است، در حالی که هزاران نفر در خاورمیانه در همین چند ماه کشته شده اند ما در سوریه با آمار رفاه و رشد اقتصادی روبرو هستیم و کشورمان جزیرۀ آرامش است و مملو از جهانگرد و زائر!» این حرف های سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ از زبان اسماء اسد و مصاحبه ای که در ژانویۀ ۲۰۰۹ اسماء با لهجۀ غلیظ انگلیسی و شسته رفته اش با سی ان ان داشت و در آن می گفت: «امان از جنایت های اسرائیل ….. این کار‌ها وحشیانه است ….. جهان باید به این وضعیت پایان دهد» اکنون یادآوری تلخی برای اوست و اپوزیسیون مرتب آن را در وبسایت های خود می گذارد و به او حملۀ لفظی می کند.
http://club.technolife.ir/my/user/4709/blog/43738/
۵ - بوق های تبلیغاتی رژیم ولایت فقیه چندین بار سخنانی از این دست را پخش کرده اند که: بشار اسد رئیس جمهور سوریه به دیدار مقام معظم رهبری رفت و یا فلان مقام ایرانی با فلان مقام سوری دیدار کرد و گل گفت و گل شنید و یا سپاه پاسداران اعلام کرد که اگر آمریکا یا اسرائیل به سوریه حمله کند ایران بی طرف نخواهد ماند و یا کشور دوست و برادر سوریه با همکاری رژیم ایران فلان پروژۀ بازرگانی یا صنعتی را به راه انداخت و ... رژیم مردپرست و زن ستیز ولایت فقیه در بوق های تبلیغاتی خود از کشور سوریه چنان سخن می گوید که توگوئی این کشور نیز مانند دوزخی به نام ایران جایگاه روضه خوان ها و نوحه خوان هائی است که از راه دین نان مفت می خورند و همۀ زنان در سوریه نیز با حجابند اما اگر کسی به سوریه رفته باشد حتماً دیده است که در این کشور نه حجاب زورکی وجود دارد و نه نابرابری زن و مرد از گونۀ ایرانی آن و نه نان مفت خوردن از راه دین در سایۀ رژیمی کهنه پرست! نمونۀ آشکار برای ناهمسان بودن وضعیت زنان سوری و ایرانی، اسما همسر بی حجاب خود بشار اسد رئیس جمهور سوریه است!
http://jahanezan.wordpress.com/2012/01/31/17091/